خانه / پوست و مو و زیبایی / آمپول دکسپانتنول و بیوتین

آمپول دکسپانتنول و بیوتین

دکسپانتنول (Dexpanthenol)

 

از جمله نام های تجاری این دارو ب-پانوکس، دپانتکس، ایپانتن و درموپان هستند

این دارو بصورت کرم و پماد استفاده میشود 

دکسپانتنول از مشتقات ویتامین ب است و با مکانیسم افزایش متابولیسم چربی سبب کاهش تجمع چربی زیر پوستی می گردد.

موارد مصرف دکسپانتنول

برای تسکین خارش و کمک به ترمیم پوست در اگزما، درماتوزهای خفیف، زخمهای‌سطحی، گزیدگی و نیش حشرات، پیچک‌سمی، بلوط سمی و زخم قنداق نوزادان مصرف می‌شود. بعلاوه بعنوان نرم کننده و محافظ نواحی جراحی شده نیز استفاده میشود.

نوسازی سلولها و تسریع ترمیم پوست در اثر سوختگی و اگزما

خارش و التهاب پوست را کاهش داده و باعث لطافت و نرمی پوست می گردد

ترمیم , نرمی و شفافیت موهای آسیب دیده

اثرات ضد موخوره گی

درمان ریزش مو و کاهش سرعت سفید شدن  موها

ممانعت از ترشح بیش از حد چربی پوست و درمان آکنه

درمان شوره و خشکی پوست

جلوگیری از پیری زودرس پوست

کنترل علایم سندرم پای سوزان

اختلالات گوارشی و جذب

درمان کمکی آسم و اختلالات تنفسی

کاهش علایم نوروپاتی دیابتی

مکمل داروهای ضد افسردگی و کمک به بهبود بی خوابی

درمان کمکی  هایپرکلسترولمی

 

موارد منع مصرف دکسپانتنول

هموفیلی(خطر بروز خونریزی شدید وجود دارد)، انسداد مکانیکی روده

عوارض جانبی دکسپانتنول

خارش پوست، لکه های قرمز رنگ، درماتیت و احساس سوزش پوست
*توجه:درصورت بروز واکنشهای حساسیت مفرط ، باید مصرف دارو قطع شود

تداخلات دارویی

مصرف همزمان دکسپانتنول با داروهای شل کننده عضلات مانند کورارها سبب از بین رفتن اثر شل کنندگی این داروها می شود.

آمپول بیوتین و بپانتن

حاوی دو ویتامین بیوتین و ب۵(اسید پانتوتنیک) بوده که این دو ویتامین جز ویتامین های گروه ب می باشند. آمپول بیوتین و بپانتن در گذشته برای تقویت مو و کمک به درمان ریزش مو توسط بسیاری از پزشکان تجویز می شده است 

امروزه انواع قرص های ب کمپلکس، بیوتین و ویتامین ب۵ با دوزهای مختلف و با قیمت مناسب تولید و عرضه می شوند که مصرف آن ها راحت تر از تزریق آمپول آنها است. فقط در موارد خاص و آن هم با نظر پزشک باید از آمپول آن ها استفاده شود.

 

از آنجا که ویتامین های ب سبب افزایش انرژی بدن شده توصیه می شود آن ها را در طی روز تزریق نمایید تا موجب بی خوابی نگردند.

اگر به فشار خون، بیماری های قلب و عروق، کلیوی، حساسیت پوستی و سایر مشکلات مبتلا می باشید قبل از تزریق آمپول بیوتین و بپانتن با پزشک خود مشورت نمایید.

دوره مصرف آمپول بیوتین و بپانتن:

دوره معمول مصرف آن هفته ای ۱ بار تزریق و به مدت شش هفته می باشد.

 

بیوتین و تاثیر آن بر موها:

به بیوتین ویتامین H که مخفف Hair و به معنی مو است نیز گفته می شود. بیوتین کمک به تکثیر سلول ها، تولید و تجزیه اسیدهای آمینه و پروتئین و تنظیم قند خون می کند و برای داشتن موهایی سالم و با طراوت نیز لازم می باشد.

بیوتین در بسیاری از مواد غذایی از جمله هویج، تخم مرغ، گردو، بادام و سایر مغزها، چغندر، شیر گاو و بز، انواع توت، پیاز، آووکادو، مخمر آبجو به میزان قابل توجهی یافت می شود.

از علائم کمبود آن می توان به شوره سر، خشکی پوست، مو خوره، ریزش مو و مشکلات گوارش از قبیل یبوست اشاره کرد. البته موارد ذکر شده می توانند علل دیگری نیز داشته باشند.

مقدار نیاز روزانه بدن به بیوتین برای افراد بالغ و بزرگسال ۳۰ میکروگرم و برای نوجوانان ۱۴ الی ۱۸ سال ۲۵ میکروگرم است.

کمبود بیوتین در بدن به ندرت رخ می دهد زیرا باکتری های مفید در روده می توانند مقداری بیوتین تولید کنند. این باکتری ها در اثر مصرف آنتی بیوتیک از بین می روند و اگر پزشکتان به دلیل بیماری مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک را برایتان توصیه کرده درباره مصرف قرص و یا آمپول بیوتین با وی مشورت نمایید.

استفاده‌ی هم زمان بیوتین و روی می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود. بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها در افراد دیابتی را بهبود بخشد. بیوتین میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش می‌دهد.

نقش بپانتن(ویتامین ب۵) در بدن:

ویتامین ب۵ کمک به متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و همچنین تولید و تجزیه پروتئین ها می کند، مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و مصرف به اندازه ویتامین ب ۵ برای رشد موها و حفظ سلامت آن ها ضروری است.

این ویتامین به غدد فوق کلیوی در تولید هورمون های جنسی و مولد انرژی کمک کرده و همچنین به عنوان ویتامین ضد استرس شناخته می شود زیرا به بدن در مقابله و کنترل استرس کمک می کند.

بدن از ویتامین B5 و ویتامین A برای تولید چربی های ساختاری که به آن ها لیپید (Lipid) گفته می شود استفاده می کند. به همین دلیل برای داشتن پوستی با طراوت، مرطوب و سالم نیازمند مقداری کافی از این دو ویتامین می باشید.

از منابع غذایی ویتامین ب ۵ می توان به جگر مرغ، سیب زمینی، انواع گوشت، تخم مرغ، کلم بروکلی، ماهی سالمون(آزاد) و قارچ اشاره کرد.

برخی از علائم کمبود این ویتامین عبارتند از: خستگی، بی خوابی، کاهش رشد موهای سر، افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری
مقدار نیاز روزانه بدن برای افراد بالغ ۱۰ میلیگرم است.

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

آمپول نالوکسان مهناز افشار

آمپول نالوکسان

آمپول نالوکسان که در ویدئویی توسط مهناز افشار جهت جلوگیری از مرگ ناشی از سوء …