خانه / تغذیه / اصول صحیح تغذیه کودک یک تا دو ساله

اصول صحیح تغذیه کودک یک تا دو ساله

                                         اصول صحیح تغذیه کودک یک تا دو ساله:

                                                        


رشد کودک در این سن سریع و فعالیت او زیاد است. بنابراین، به غذای بیشتری نیاز دارد؛ اما چون حجم معده ی او کم و دندان هایش هنوز کامل نشده است، به هنگام غذا دادن، به نکته های زیر، توجه کنید:

–    علاوه بر شیر مادر، پنج بار در شبانه روز به او غذا بدهید.-    شیر مادر را پس از غذا به کودک بدهید.رژیم غذایی خردسالان باید از تنوع کافی برخوردار باشد کودکان باید از همه گروه های اصلی غذایی شامل غلات و مواد نشاسته ای، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن و مواد چرب و شیرین به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند.-    کودک در این سن، قدرت جویدن ندارد. بنابراین، غلات را ابتدا نرم کنید و به کودک بدهید. برای مثال، برنج را به صورت کته با سبزی، حبوب و گوشت نرم مخلوط کنید و به او بدهید.-    برای تهیه ی سوپ کودک، از سبزی های تازه مانند: هویج، سیب زمینی، جعفری و … استفاده کنید-    هر روز یک وعده میوه خرد یا له شده یا آب میوه ی تازه به کودک بدهید.-     به غذای کودک، یک قاشق مرباخوری روغن مایع یا کره اضافه کنید.-    اگر می خواهید به کودک گوشت یا ماهی بدهید، آن را تکه، تکه کنید. استخوان و تیغ های آن را بگیرید.-    سفیده ی تخم مرغ را به طور کامل بپزیرد و کم کم به کودک بدهید.-    همراه غذا، به کودک ماست بدهید.-    غذای کودک باید تمیز و به طور کامل پخته شده باشد. غذا باید هنگام مصرف، خنک باشد.-    باقی مانده ی غذا را در ظرف دربسته دریخچال یا فریزر نگه داری کنید.-    به کودک کمک کنید، خودش غذا بخورد. مطمئن شوید که فقط آب خورش و گوشت را نخورد؛ بلکه از همه ی غذا بخورد.-    به کودک قطره ی آهن   و ویتامین A و D بدهید اگر کودک به یبوست مبتلاست، علاوه بر سبزی ها مقدار کمی برگه ی هلو، زردآلو و آلو، به غذای او اضافه کنید.سلیقه های غذایی کودکان از اوایل زندگی به ویژه سنین یک تا سه سالگی شکل می گیرد و والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …