خانه / تغذیه / تغذیه در روزه داری

تغذیه در روزه داری

گیتی بهدادی پور-کارشناس تغذیه

روزه داری با استراحت دادن به سلولها بر وضعیت سوخت و ساز بدن و غلظت هورمونها تاثیر میگذارد و اجازه میدهد که بدن به کمک کلیه ها و کبد ،سموم زاید را دفع نماید. روزه داری همچنین با تقویت جنبه روانی در فرد، سبب کاهش افسردگی شده و عزت نفس را افزایش می دهد.

با توجه به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذائی حذف می شود، با مصرف متعادل مواد غذائی ، بدن فرصت سوزاندن چربیهای اضافه را پیدا می کند. البته این در صورتی است که فرد حداقل بیست تا سی درصد کمتر از ماههای عادی غذا بخورد.

در پایان روزه داری رنگ زبان بیانگر میزان سم زدایی انجام شده در بدن است.با روزه داری روی زبان را یک لایه زرد،سفید یا خاکستری می پوشاند .وجود این لایه نشان دهنده انجام عمل سم زدایی است و با اتمام سم زدایی این لایه از بین میرود.

معمولا در در ۳ تا ۷ روز اول ماه رمضان احساس گرسنگی با روزه داری وجود دارد که تحمل روزه را مشکل میسازد ولی بعد فرد عادت کرده و این حالت برطرف میشود.

سحری :
حذف سحری به خیال تاثیر روی لاغرشدن،کار درستی نیست چرا که باعث سوخت ناقص چربی‌ها و تولیدکتون ها و ایجاد سردرد میشود.همچنین سبب پایین افتادن قند خون (هایپوگلیسمی) شده و عوارض عصبی ایجاد میکند.خالى ماندن دستگاه گوارش برای مدت طولانی منجر به ترشح اسید و سوزش سردل و زخم معده میشود.

ویژگی سحری :


سحری باید شامل یک وعده غذای کامل ، سبک و سرخ نشده باشد. حتماً میوه دربرنامه غذایی سحر باید گنجانده شود. حتما یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست نیز باید در وعده سحری گنجانده شود.

از زیاده روی درمصرف مواد قندی مانند قند و شکرو نبات و شیرینی باید اجتناب کرد زیرا باعث افزایش ناگهانى هورمون انسولین شده و این هورمون باعث افت قند خون و ضعف و گرسنگی میشود. بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و برنج دروعده سحری استفاده کرد .مصرف فیبر کافی در وعده سحری اهمیت زیادی دارد.

منابع غذایی فیبر میوه جات و سبزیجات و سالاد و سبوس است.فیبر برای مدت طولانی تری فرد را سیر نگه میدارد همچنین آب زیادى را در خود جذب کرده و احساس تشنگى دیرتر عارض مى گردد.

از مصرف چای زیاد در سحری باید خودداری کرد زیرا کافئین موجود در چای اثر دیورتیک دارد و موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن می شود . استفاده از کاهو و گوجه فرنگی در وعده سحری باعث میشود در طول روز کمتر احساس تشنگی شود زیرا این مواد آب را در خود نگه میدارند.

افطار :


هنگام افطار بایستى از موادغذایى استفاده شود که به طور ناگهانى به دستگاه گوارش فشار وارد نشود .در افطار باید مقدار غذا را تدریجا اضافه کنیم و از رقیق شروع کرده و به غلیظ برسیم همچنین باید غذا را به خوبی و به آهستگی بجویم.

بهتر است افطار با یک ماده قندی مانند خرما یا نبات همراه با آب جوش یا چای شروع شود تا افت قند خون جبران شود .
در فصولی که مدت روزه داری کوتا هتر است،بین افطارى و شام بهتر است فاصله اى در نظر گرفته شود و موقع افطار غذای مختصری مصرف شده و وعده شام یک یا دو ساعت بعد از افطار صرف شود.

بلافاصله بعد از افطار، نباید از زولبیا و بامیه و قند و شیرینی استفاده کرد، چون قند اضافی به چربی تبدیل شده باعث افزایش وزن و چاقی میشود.
هر روز بعد از افطار ( ۳-۲ ساعت بعد ) باید ۳-۲ عدد میوه متوسط مصرف کنید .

افرادی که دچار نقرس هستند،باید بدانند که با افت قند خون سطح اسید اوریک افزایش یافته و حملات نقرس تشدید میشود.همچنین با افزایش اسید اوریک احتمال تشکیل سنگ های کلیوی اوراتی افزایش می یابد که این مشکل با خوردن آب فراوان کنترل میشود.

چند نکته در روزه داری :


• دوش گرفتن روزی یک بار برای جلوگیری از گرمازدگی و کمک به سم زدایی سلولها مفید است.


• مشغول بودن به کار را ذهن را از فکر غذا خوردن و گرسنگی منحرف میکند و برای تحمل بی غذایی مفید است.


• ورزش در ماه رمضان نباید کنار گذاشته شود زیرا باعث چاقی میشود

مطالب مرتبط :
تغذیه درشرایط بحران و بلایای طبیعی
باید ها و نبایدها در خوردن غذا
بررسی موردی وضعیت تغذیه
تغذیه در دوران بارداری
تغذیه درفشارخون بالا مطالب مرتبط :

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …