خانه / تغذیه / روش های لاغری

روش های لاغری

همین که کلید واژه”لاغری” رو سرچ کردید یعنی تصمیم ارزشمندی گرفته اید. در اینجا چند نکته تاثیر گذار وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
اولین مورد زمان هست؛ مسلما انتظار ندارید چربی هایی که در مدت چندین سال ذخیره کردید رو در چند ثانیه از بین ببرید( البته به روش های تهاجمی ممکن هست!).

اگر از نظر زمان، هزینه، انگیزه و اراده در سطح مناسبی هستید، بهترین روش تغییر روش زندگی، به خواب کافی، تحرک کافی و کالری مناسب هست.

حالا برای از بین بردن چربی های مزاحم و اضافه به روش های مختلف می پردازیم.

این نکته هم مورد توجه قرار بدین که از بین بردن چاقی در اکثر مواقع همراه با کاهش چشمگیر استرس، دیابت، خطر سکته و انواع مختلف بیماری هست پس با انگیزه و امید بیشتری ادامه ی این مقاله رو بخونید و لطفا حتما 🙂 یکی از روش ها رو انتخاب کنید.

ممکن است بعضی از روش های لاغری عوارضی داشته باشد ولی عوارض چاقی هم کم نیست! پس خودتون رو گول نزنید و زودتر از شر اضافه وزن خلاص شوید.

۱- ورزش

ورزش در کوتاه مدت به علت افزایش عضلات ممکن هست که افزایش وزن بدهد ولی واضح هست که این افزایش وزن خیلی ارزشمند است و در مدت زمان طولانی تر به کاهش وزن هم می انجامد(برای انگیزه گرفت در مدت افزایش وزن میتونید سایز خودتون رو مقایسه کنید چون در این مدت علیرغم افزایش وزن کاهش سایز هم دارید). پس یک برنامه منظم و متعادل رو در برنامه ی روزانه همیشگی خود قرار بدید.

بهترین نوع ورزش برای چربی سوزی ورزش های هوازی هستند ولی اگر خیلی سنگین هوازی کار کنید به سرعت هم به وزن قبلی برمیگردید!!!

شنا هم از ورزش هایی هست که علاوه بر چربی سوزی به فرم دهی بدنتان خیلی کمک میکند. البته در انتخاب نوع ورزش میتونید علاقه مندی های خودتون رو در اولویت قرار بدید که به این برنامه برای مدت طولانی پایبند بمونید.

 

۲-برنامه غذایی (رژیم لاغری)

برنامه های کوتاه مدت لاغری در یک هفته، برنامه غذایی کاهش وزن یک ماهه، رژیم های خام گیاه خواری، کدیترانه ای و رژیم های سم زدایی کوتاه مدت که پیشنهاد نمی شود برای مدت طولانی از این برنامه ها استفاده کنید چون باعث کمبود بعضی مواد مغذی و ضروری بدن می شود ولی اگر برای مدت کوتاه مجبور هستید با مشورت پزشک متخصص یک برنامه مناسب زمانبندی خودتان انتخاب کنید.

در  مورد انتخاب برنامه غذایی مناسب، میتونید از مجلات سلامتی و یا متخصصان تغذیه کمک بگیرید. نکته مهم این است که میزان کالری لازم برای بدنتان را بشناسید و کمتر یا بیشتر از اون مقدار کالری مصرف نکنید. عادات غذایی مناسب هم از انباشت نامناسب چربی های موضعی جلوگیری میکند. در مورد میزان مصرف آب کافی در روز هم بهتره بدونید که علاوه بر تنظیم میزان سوخت و ساز بدن، بسیاری از سردردها و کسالت های روزانه رو میتونید با نوشیدن مقدار کافی آب از بین ببرید. و پیشنهاد می شود نوشیدنی های پر قند رو هم از برنامه غذایی روزانه حذف کنید یا مصرف اون رو تا حد ممکن کم کنید.

یکی از محبوب ترین برنامه های غذایی که همیشه مورد استقبال بوده رژیم های مدیترانه ای هستن که در این برنامه ها از ماهی، مغزها و سبجیات به عنوان مواد غذایی اصلی استفاده می شود و در کنار اون روغن زیتون و حبوبات و ادویه های مختلف استفاده زیادی دارند.

۳-بادی رپ

این روش با پوشش موضعی بدن به وسیله مواد معدنی یا لیپاز، باعث حذف چربی های زیر پوست و سلولیت های موضعی باعث کاهش سایز موقتی و کاهش وزن می شود. بادی رپ گرم و بادی رپ اروپایی هم از روش های موقتی و موثر برای حذف چین های پوستی و رفع سلولیت های موضعی البته برای مدت کوتاه هستند.

 

۴-سونا

البته سونا بلافاصله می تواند تا یک کیلوگرم کاهش وزن نشان دهد که عموما آب بدن هست که از دست می رود تا چربی. البته اگر قصد ورزش کردن در سونا را دارید حتما به حرکات و نرمش های سبک بسنده کنید.

۵-جراحی های لاغری(لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیپولیز)

این روش ها کاملا تهاجمی  هست که فقط درصورتی که چربی مقاوم به ورزش و رژیم و موضعی دارید، توصیه می شود. جراحی های لاغری ریسک هایی هم دارد و پیشنهاد می شود حتما زیر نظر پزشک و مرکز معتبری انجام شود. قبل از اقدام به عمل جراحی چربی کش حتما به اندازه کافی تحقیق کنید.

پیشنهاد میکنیم مقاله” اولتراسوند” را هم مطالعه بفرمایید

۶- گاستریک بای‌پس، اسلیو گاسترکتومی، باندینگ یا حلقه معده، بالون و پلیکیشن

روش های تغییر حجم معده، برای افرادی که مجبور هستن بیشتر از ۷۰ درصد از وزن خود را کم کنند و از روش های دیگر ناامید شده اند مناسب می باشد و معمولا در طول ۱۸ ماه وزن خود را به اندازه مورد نظر می رسانند، این روش می تواند به درمان دیابت نوع دو نیز کمک کند. ولی به دلیل محدودیت در مصرف مایعات و مخصوصا آب بدن دچار عوارضی هم می شود. قبل از انتخاب این روش حتما تحقیق کنید.

نوع عمل جراحی چاقی را نمی‌توان براساس BMI انتخاب کرد. در واقع این موضوع به فاکتورهای متعددی از جمله نوع تغذیه و بیماری‌های همراه بستگی دارد. برای مثال کسانی که ریفلاکس معده دارند توصیه به جراحی اسلیو نمی‌شوند یا کسانی که سابقه سرطان فامیلیال معده دارند نباید جراحی بای‌پس انجام دهند زیرا در این عمل دو قسمت معده از هم جدا می‌شود و دیگر با آندوسکوپ به آن دسترسی نخواهیم داشت تا معده را بررسی کنیم. عمل اسلیو برای این افراد مناسب‌تر است زیرا در این عمل ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته می‌شود و احتمال سرطان معده نیز ۷۵ تا ۸۰ درصد کم می‌شود. در عین حال بخش باقی‌مانده معده نیز با آندوسکوپ قابل بررسی است. علاوه بر این جراحی اسلیو برای کسانی که عادت به ریزه‌خواری دارند، غذا زیاد می‌خورند و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند، مناسب نیست زیرا بعد از عمل با این حجم غذا خوردن دوباره معده برمیگردد و فرد اضافه وزن پیدا می‌کند.

ارزان ترین روش جراحی لاغری پلیسه زدن معده هست که ابداع شده در ایران می باشد و به ابزار خاصی احتیاج ندارد و با بخیه زدن معده حجم آن را کم میکند.

 

۷-ماساژ

ماساژ می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کاهش اندازه بافت چربی در بدن کمک کند. طبق تحقیقات، رژیم‌غذایی مناسب و ورزش در کنار ماساژ می‌توانند در کاهش بافت چربی و تناسب اندام نقش داشته باشند. ماساژ در ناحیه بافت چربی و بافت زیرجلدی سبب افزایش سوزاندن چربی در این نواحی می‌شود و علاوه‌براین با افزایش جریان خون، اکسیژن و موادمغذی در این بافت‌ها می‌تواند سبب افزایش مصرف کالری شود.

نکته دیگر اینکه ماساژ سبب کاهش استرس در بدن می‌شود. کاهش استرس خود موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش سریع‌تر وزن می‌شود. در مواقعی که به خاطر وجود استرس شخص نمی‌تواند رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند و میزان پذیرش ورزش در او پایین می‌آید، ماساژ، ورزش و رژیم‌ غذایی دست به دست هم می‌دهند تا شخص بتواند هم ورزش مناسبی انجام دهد، هم رژیم‌غذایی مناسبی را دنبال کند و به این ترتیب به تناسب اندام برسد.

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

فورامینوتومی

جراحی تنگی کانال نخاعی چگونه صورت می‌گیرد؟ چنانچه فردی دچار تنگ شدگی شدید در کانال …