خانه / تغذیه / مصرف مواد قندی و نشاسته ای در افراد دیابتی

مصرف مواد قندی و نشاسته ای در افراد دیابتی

گیتی بهدادی پور – کارشناس تغذیه

بیماران دیابتی همیشه از مصرف قند و مواد نشاسته ای ( کربوهیدرات ها ) هراس دارند چراکه میگویند بدنبال مصرف این مواد قند خونشان بالا میرود.واقعیت این است که در بیماری دیابت برای جلوگیری از بروز کتوز باید حداقل %۴۵-۴۰ و حداکثر ۶۵% انرژی مصرفی روزانه از کربوهیدرات تأمین شود.

در گذشته باور بر این بود که قندهای ساده ( مثل قند و شکر و شیرینی ) باید از رژیم دیابتی ها جذف شده و بجای آنها مواد نشاسته ای مصرف شود ، زیرا قندهای ساده بسیار سریعتر از نشاسته هضم و جذب شده و هایپرگلایسمی را تشدید می‌کنند. ولی دلایل علمی برای تأیید این نظریه کافی نیست. اکنون گفته می شود ، قندهای ساده ، می توانند تا ۱۰% کل کالری روزانه را تشکیل دهند. از آنجایی که مغز و دستگاه عصبی نیاز مطلق به گلوکز دارند ، رژیم های کم کربوهیدرات توصیه نمی شوند و مقدار کل کربوهیدرات از ۱۳۰ گرم نباید کمتر باشد زیرا باعث بروز کتوز می شود.

این باور که سوکروز ( موجود در قند و شکر ) ، بعلت جذب سریعش باید از رژیم دیابتی ها حذف شود ، از نظر علمی مورد تأیید نیست. سوکروز از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که فروکتوز خود به علت جذب آهسته اش و نیز ذخیره شدنش در کبد بصورت گلیکوژن ، نمایه گلایسمیک پائین دارد. با این وجود ، سوکروز مصرفی باید جزء گرم کربوهیدرات محاسبه شده برای هر فرد دیابتی محاسبه شود و مصرف آن بصورت آزادانه توصیه نمی‌شود. علاوه بر این ، مطالعات اخیر نشان داده که سوکروز باعث افزایش تری گلیسیرید و LDL و نیز کاهش HDL می‌شود.

قندهای الکلی مانند سوربیتول ، مانیتول و گزیلتول قندهایی هستند که نسبت به قندهای معمولی کالری کمتری تولید کرده و نمایه گلایسمیک پائین تر دارند ، قندهای الکلی بطور متوسط ۲ کالری به ازای هر گرم ، انرژی تولید می کند در حالی که سایر انواع قندها ۴ کالری به ازای هر گرم انرژی می دهند. از طرفی قندهای الکلی در آب محلول نیستند و اغلب در ترکیب با چربی هستند و بنابراین غذاهایی که با قندهای الکلی شیرین شده اند ، اغلب بخاطر محتوای چربی‌شان ، کالری برابر با غذاهای مشابه خود دارند. ضمن این که زیادی مصرف قندهای الکلی هم اثر ملین دارد و باعث ایجاد اسهال و ناراحتی گوارشی می شود.

قندهای مصنوعی ، همچون ساخارین ، آسپارتام ، اسسولفام K و سوکرالوز هم توسط سازمان غذا و دارو مورد تأیید قرار گرفته اند و مصرف آنها در دیابتی ها بلامانع است ، این قندها چندین برابر سوکروز ( شکر ) شیرین هستند و بدون کالری می باشند. در مورد ساخارین ، از آنجایی که مصرف زیاد آن در موشهای آزمایشگاهی کمی سرطان زا موجود است ، توصیه می شود درحد متعادل مصرف شود.

برای کاهش جذب قند بهتر است همراه وعده های غذایی از فیبرها استفاده کنیم.فیبر ترکیب مهم کربوهیدرات‌های پیچیده است و تقریباً فقط در منابع گیاهی همچون میوه و سبزی و غلات کامل و مغزها و حبوبات یافت می شود.

فیبرهای محلول که در بعضی مواد غذایی همچون جو ، میوه ها ، بعضی سبزیجات ، بنشن ، حبوبات و سبوس وجود دارند ، قادرند از جذب گلوکز در روده باریک بکاهند. فیبرها همچنین باعث کاهش کلسترول توتال و LDL می شوند و بنابراین مصرف‌ آنها در افراد دیابتی بسیار مفید است. علاوه بر این ، منابع حاوی فیبر ، منابع خوب منیزیوم و ویتامین E هم هستند که روی متابولیسم انسولین اثر مثبت دارند. توصیه می شود روزانه ۳۵-۲۰ گرم فیبر مصرف شود. مصرف غلات کامل و نان سبوس دار در این رابطه موثر است.

 

مطالب مرتبط :

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …