خانه / تغذیه / ویتامین ب ۵

ویتامین ب ۵

ویتامین ب ـ ۵ ( اسید پانتوتنیک)
همه سلولهای بدن نیاز به ویتامین “ب ـ ۵” یا اسید پانتوتنیک دارند. این ویتامین “ب” محلول در آب است و در بدن تبدیل به ترکیبی به نام «کوآنزیم ـ آ » می شود که وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. ویتامین «ب ـ ۵ » به عنوان ویتامین « ضد استرس » نیز شناخته شده است. زیرا عملکرد غذه آدرنال را تقویت کرده و بهبود می بخشد.

(غده آدرنال عضوی است که بدن را در مقابل انواع استرس ها حمایت می کند). ویتامین ب ـ ۵ برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن ، حیاتی است. این ویتامین همچنین در کاهش علایم دردناک روماتیسم مفصلی مؤثر است.

موارد استفاده
بعضی از پزشکان برای خستگی ، آلرژی ، آسم ، پسوریازیس یا دیگر بیماری های مزمن یا برای زندگی های بسیار فعال و پراسترس ، ویتامین “ب ـ ۵” را توصیه می کنند. ثابت نشده است که ویتامین “ب ـ ۵” برای این بیماریها مفید بوده باشد.
مصرف ویتامین “ب ـ ۵” به کاهش درد ، تورم و خشکی صبگاهی بیماری روماتیسم مفصلی کمک می کند و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی ، تسریع می کند.
اسید پانتوتنیک به کاهش لیپید خون ( چربی ، کلسترول ، تری گلیسریدها ) کمک کرده و پدیده سمیت زدایی را تسریع می کند.

منابع غذایی
اسید پانتوتنیک از ریشه یونانی پانتوز ( Pantos ) به معنی «هرکجا » گرفته شده است و این نام به خاطر این است که این ماده در انواع مختلف مواد غذایی یافت میشود.
مقدار زیادی از ویتامین “ب ـ ۵” در طی تهیه فرآورده های غذایی از بین میرود. بنابراین گوشت تازه ، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین “ب ـ ۵” بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا کنسرو شده هستند.

بهترین منابع ویتامین “ب ـ ۵” عبارتند از: مخمر آبجو ، نان غلات و حبوبات ، قارچ ، کبد ، لوبیای خشک و نخود ، آووکادو ، ماهی ، مرغ ، آجیل ( فندق ، گردو ) ، بادام زمینی ، گل کلم ، شیر و پنیر ، سیب زمینی ، پرتقال ، موز و تخم مرغ.

اشکال دیگر
ویتامین “ب ـ ۵” در بیشتر ویتامین های ب ـ کمپلکس وجود دارد.این ویتامین همچنین به صورت منفرد در “کلسیم پانتوتنات” نیز قابل دسترس است.
این ماده ۹۲ درصد اسید پانتوتنیک و ۸ درصد کلسیم دارد. این ویتامین همچنین به صورت کپسولهای ۱۰۰ ، ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی در دسترس است.

موارد احتیاط
تداخل یا عوارض جانبی در مورد مصرف مکمل های ویتامین “ب ـ ۵” شناخته نشده است. توصیه شده است که ویتامین ب ـ ۵ را همراه با سایر ویتامینهای “ب” مصرف کنید تا تعادل سیستم بدن شما در مورد ویتامین ب حفظ شود.

تداخل های احتمالی
هیچ تداخل شدیدی در مورد این ویتامین با ویتامین های دیگر ، گیاهان و داروها شناخته نشده است ویتامین ب۵ نیز برای تولید انرژی ضروری است و همچنین یکی از ترکیبات هورمونهای آدرنال و سلولهای قرمز خون است. مهم‌ترین نقش ویتامین ب۵ در ترکیب ناقلان استیل کولینی به چشم می‌خورد که در چگونگی حافظه و یادگیری بسیار مؤثرند .
میزان مصرف: روزانه ۵۰ میلی گرم .

مطالب مرتبط :

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …