خانه / بهداشت عمومی / پر خوابی

پر خوابی

پر خوابی
پر خوابی

پرخوابی:

پر خوابی عبارتست از: زیاد بودن مدت زمان خواب یا خواب آلودگی روزانه یا هردو
اگرچه وقتی صحبت از خواب و مشکلات مربوط به خواب می شود اغلب سخن از بی خوابی به میان می آید اما پرخوابی هم مشکلی است که ممکنه گریبان افراد زیادی را بگیرد. به خصوص در میان جوانترها یا دانش اموزان و در مواقعی که ما انتظار بیداری و کار بیشتری داریم نظیر شرایط کنکور، بیشتر سراغ ما بیاید.
در اولین برخورد با این افراد مهم است که مطمئن شویم ایا انها واقعا پرخوابی دارند؟
مثلا در مورد کنکوری ها یا زمانی ما مشغله کاری زیادی داریم زمان برای ما مهم می شود و زمانی هم که به خواب اختصاص داده می شود اغلب پر رنگ تر به نظر می رسد در حالیکه یک نوجوان یا جوان کنکوری قبلا هم تقریبا همین تعداد ساعت را می خوابیده ولی حالا بیشتر به نظرش می آید و توقع دارد کمتر از زمان مورد نیاز بدنش بخوابد.
همچنین در شرایط پر استرسی قرار گرفته اید مثل زمانی که قرار است کاری را تحویل بدهید درست در همان زمان خواب به سراغتون می اید چرا؟
درسته در شرایط سخت یا پر استرس مثل از کار بیکار شدن و…واکنش ذهن ما به استرسی که بر بدن وارد می شود، خواب است
زمانی فردی دارای اختلال پر خوابی است که بیش از ۹ ساعت در شبانه روز بخوابد یا با اینکه ۷ تا ۹ ساعت می خوابد در طول روز احساس خواب آلودگی دارد و مدام چرت می زند که در چنین شرایطی بهتر است به پزشک مراجعه شود.
علت های پرخوابی:
خستگی طولانی مدت: فعالیت ذهنی و بدنی شدید پر خوابی را حتی برای مدت کوتاهی به همراه خواهد داشت چرا که بدن در روزهای پرمشغله فشارهای فیزیکی و روانی خواب بیشتری نسبت به روزهای دیگر نیاز خواهد داشت.
افسردگی: برخی از افراد افسرده پر خوابند و انرژی کمی برای از خواب بلند شدن در صبح دارند و یا در طول روز ممکن است احساس خواب آلودگی اشته باشند.
اختلالات گرفتگی تنفسی: که شایع ترین علت پر خوابی در افراد است به دلیل از خواب بیدار شدن های مکرر این افراد در طول شب در روز خواب آلوده اند و بیدار شدن برایشان سخت است
زمینه خانوادگی : برخی از افراد به طور کلی پر خواب تر از بقیه هستند و این الگوی خواب که کمتر به سمت پرخوابی شدید می رود در اعضای یک خانواده ممکن است دیده شود.

چه مقدار خواب نرمال است؟

مقدار خواب نرمال در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. این مقدار وابسته به سن، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی است. برای مثال در دوران استرس و بیماری شما نیاز بیشتری به خواب را احساس خواهید کرد. اما نیاز به خواب در زمان های مختلف و در افراد مختلف تفاوت می کند. با این حال متخصصان پیشنهاد می دهند که بزرگسالان باید در طول شب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشند.

چرا برخی افراد زیاد می خوابند؟

برای افرادی که از پرخوابی رنج می برند ، خوا ب بیش از اندازه نیز می تواند دلیل اختلال بالینی باشد . این امر سبب می شود که فرد از احساس خواب آلودگی بیش از اندازه در طول شبانه روز رنج ببرد که حتی با چرت زدن هم رفع نمی شود.همچنین این احساس سبب می شود که آنها در طول شب نیز بیش از اندازه طبیعی به خواب روند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از اضطراب، سستی و مشکلات حافظه رنج می برند. بیماری خفگی در خواب – اختلالی که باعث توقف دم به دم تنفس در خواب می شود- نیزمی تواند دلیلی برای افزایش نیاز به خواب باشد. زیرا چرخه طبیعی خواب را بر هم می زند. البته همه افراد پر خواب دچار اختلال بالینی نیستند. ممکن است به دلایل دیگری نظیر مصرف الکل و داروهای خاص باشد. و در میان افرادی نیز هستند که از خواب زیاد لذت می برند.

عوارض پرخوابی:

۱-بیحال و بی انرژی بودن برای انجام کارهای مختلف یک چنین فردی اشیای مختلف را شبیه متکای خود و هر جای خالی را شبیه رخت خواب خود می بیند و منتظر کوچکترین فرصتی است که به سمت خواب حمله ببرد
۲-مشکلات مربوط به سلامت عمومی : به این ترتیب که مثلا خواب الودگی راننده باعث تصادفات زیادی در رانندگی می شود.
۳-کاهش روابط بین فردی : این افراد ممکن است به دلیل اینکه بیشتر زمان خود را در خواب یا خواب الودگی به سر می برند فرصت کمی برای برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند و روز به روز منزوی تر شوند.
۳- خطر ابتلا به بیماری های قلبی
۴- چاقی: خواب بیش از اندازه باعث بروز چاقی می شود. مطالعه ای نشان داده است که بیش از ۹ ساعت در شب می خوابند ۲۱% بیشتر از بقیه در طول شش سال مبتلا به چاقی خواهند شد.

پر خوابی پر خوابی پر خوابی پر خوابی پر خوابی پر خوابی

اخبار سلامت داکتاپ

درباره ی خبرنگار داک تاپ

همچنین ببینید

افزایش روند آلودگی به شپش در کشور

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: روند آلودگی به شپش در کشور رو به افزایش است و تقویت آگاهی عمومی برای توقف این روند ضرورت دارد.