خانه / تغذیه / چای سیاه

چای سیاه

گیتی بهدادی پور – کارشناس تغذیه


۷۸ درصد چای مصرفی در دنیا چای سیاه است. مصرف چای سیاه نه تنها میتواند مایعات مورد نیاز بدن را در طول روز فراهم آورد بلکه اثرات سودمند دیگری را نیز در بدن اعمال میکند.


برخی خواص که برای چای ذکر شده است عبارتند از:


– خواص ضد سرطان


– افزایش متابولیسم بدن


– اثرات ضد دیابت


– تقویت قوای ذهنی


– تقویت سیستم ایمنی


– کاهش سطح هورمونهای استرس


– بهبود بیماری التهابی روده (IBD) از طریق کاهش واکنشهای التهابی در روده


-از بین بردن بوی بد دهان (مانند بوی بد ناشی از خوردن پیاز و سیر) با از بین بردن باکتریهای مولد بوی بد دهان


– بهبود اختلالات ذخیره ای آهن مانند هموکروماتوز (از طریق کاهش جذب آهن)


– کاهش عفونت های باکتریایی و قارچی


– کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی


– بهبود سلامت قلب و عروق


– منبع فلوراید (برای سلامت دندان)

چای سیاه در هر فنجان حاوی ۱۵ تا ۵۰ میلیگرم کافئین و ۲۰۰ میلیگرم فلاوونوئید ( thearubigins و theaflavins) است که مسئول عمده اثرات مفید چای هستند.در طی عملیات فرآوری برگ چای، پلی فنولها ، دستخوش تغییراتی میشوند که همین تغییرات تفاوت بین چای سبز و سیاه را بوجود می آورند. چای سبز و چای سیاه هردو از یک گیاه هستند با این تفاوت که چای سبز دستخوش فرآوری و اکسیداسیون نمیشود.

چای سباه فلاوونوئیدهای پیچیده بیشتری از چای سبز دارد.(بخصوص Thearubigins و Theaflavins)

 Thearubigin و Theaflavins آنتی اکسیدانهای بسیار قوی هستند.


یک مطالعه نشان داد که نوشیدن ۳ فنجان چای در روز به مدت ۲ هفته،غلظت فلاوونوئیدها را در بدن تا ۲۵% افزایش میدهد. دریافت فلاوونوئیدها، خطر بیماریهای قلبی عروقی را با مکانیسم های متعدد کاهش میدهد.فلاوونوئیدهای چای، سطح LDL را تا ۱۱% کاهش میدهد. فلاوونوئیدها ،همچنین پاسخهای ضد التهابی را در بدن تحریک میکنند.


افزودن شیر به چای ،خواص آنتی اکسیدانی آن را کاهش میدهد زیرا کازئین شیر به فلاوونوئیدها متصل شده و آنها را از دسترس خارج میکند.


برعکس افزودن کمی آب لیمو به چای باعث میشود که PH در روده کوچک کاهش یابدکه باعث میشود کاتچین های بیشتری بتوانند جذب شوند.


نوشیدن چای بسیار داغ احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش میدهد.حداقل ۴ دقیقه برای سرد شدن چای زمان لازم است.

مطالب مرتبط :

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …