خانه / تغذیه / کره یا مارگارین؟

کره یا مارگارین؟

کره از شیر تولید می شود(معمولاً) منبع کره شیر گاو است یعنی کره از چربی اشباع غنی است. مارگارین از روغن های گیاهی مانند روغن ذرت ساخته می شود یعنی مارگارین از چربی های غیر اشباع غنی است.

کره حیوانی غنی از مواد زیر است:
۸۲% چربی ،۱۶% آب، ۲% املاح، غنی از ویتامینA،D،E،K، کلسترول بالا، سلنیوم- آنتی اکسیدان
کره گیاهی:
از جامد کردن روغنهای مایع تولید می شود. فاقد کلسترول است اما دارای چربیهای ترانس    می باشد کره گیاهی دارای ویتامینA،Eاست.
نکته مهم این است که اگرچه کره حیوانی و گیاهی هردو دارای یک میزان کالری است و هر دو مورد آنها می توانند در صورت مصرف زیاد در ایجاد اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد. یعنی ۱۰۰ گرم  هر دوی آنها حدود ۲۰۰ کالری انرژی تولید می کنند.
مضرات کره:
گفتیم کره دارای اسیدهای چرب اشباع است که باعث افزایش کلسترول ، کلسترول LDL   می شودکه این مساله افزایش کلسترول سرم، باعث رسوب چربی در عروق بخصوص عروق کرونر می شود که باعث تنگی عروق کرونر و افزایش استعداد بدن به حملات قلبی عروق محیطی و عروق مغزی می شوند.
مارگارین ها مانند چربی اشباع نیستند اما برای اینکه مارگارین  مایع تبدیل به کره و جامدشود به آن چربی ترانس اضافه می کنند. این نوع کره ویتامین های طبیعی موجود در شیر و املاحی مانند آهن ، روی و مس را ندارند اما از ویتامین های  A،Dغنی می باشند.
چربی های ترانس باعث افزایش LDLو کلسترول بد شده  و کسلترول مفید HDLرا پایین می آوردپس باعث افزایش خطر بیماریهای قلب  می شود. همچنین چربیهای ترانس باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق شده ودر ایجاد پلاکهای عروقی همچنین انسداد عروق خونی قلب نقش دارند.
 بهتر است از روغن های مایع مانند زیتون، هسته انگور ، کلزا یا ذرت در پخت غذا بجای کره و روغن نباتی استفاده کنید اما نکته مهم این است چون این روغن ها دارای مقادیر متفاوتی از چربیهای ضروری هستند باید در مصرف آنها هم تنوع را رعایت کنید ولی  مصرف کره و روغن نباتی را بصورت کامل حذف کنید.نویسنده: دکتر حدیث صبور
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط : مطالب مرتبط :

مقاله اصلی را در اینجا ببینید

درباره ی داکتاپ

همچنین ببینید

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید قانون طلایی رژیم غذایی …